Sprawozdanie merytoryczne i finansowe za rok 2005 z działalności Wrocławskiego Koła Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta.
WŁADZE STATUTOWE KOŁA
Zarząd Koła rozpoczął pracę w 2005 roku w składzie: Magdalena Jezierska – Prezes Aleksander Pindral – Wiceprezes Arkadiusz Bednarzak – Skarbnik Lidia Curyło – Sekretarz Ks. Mariusz Bendyk – Członek Jolanta Kamińska – Członek Barbara Tomkiewicz – Członek
W ciągu roku rezygnację z udziału w pracach Zarządu złożyli ks. Mariusz Bendyk i Lidia Curyło. Na ich decyzji zaważyły sprawy osobiste.
W 2005 roku odbyły się 2 Zebrania Koła. Uczestniczyło w nich kolejno 49 i 29 członków. Zarząd Koła odbył 26 posiedzeń. Podjęte zostały 22 uchwały.
Komisja Rewizyjna w 2005r. pracowała w pełnym składzie, tj.: Marcin Różański – Przewodniczący Eugeniusz Danielewicz – Członek Irena Reczkowska – Członek Krystyna Gryszko – Członek
Komisja przeprowadziła w ciągu roku cztery kontrole. Wydała szereg zaleceń, które zostały w całości wypełnione. Do najważniejszych należały:
-
Regulacja wynagrodzeń pod kątem równego traktowania kobiet i mężczyzn, posiadanych kwalifikacji i dodatków za pełnione funkcje;
-
Uzupełnienie dokumentacji pracowniczej;
-
Aktualizacja liczby członków Koła.
ZATRUDNIENIE, CZŁONKOSTWO i WOLONTARIAT W KOLE WROCŁAWSKIM.
Do Koła Wrocławskiego należało 144 członków zwyczajnych i 19 wspierających. Duża część członków Koła nie przejawiała aktywności w pracach Koła. Zaangażowanie w prace Koła wykazywało ok. 40 członków – głównie z grona pracowników.
Koło zatrudniało na umowę o pracę 43 pracowników, na umowę zlecenie 5. Zatrudnieni to:
- 1 lekarz psychiatra
- 3 psychologów
- 1 terapeuta d/s uzależnień
- 30 osób kadry opiekuńczej: 12 osób z wykształceniem wyższym, 3 osoby z licencjatem, 9 osób z ukończoną szkołą policealną, 6 osób z wykształceniem średnim. Z tego grona 16 osób posiadało wykształcenie kierunkowe (pedagogika, socjologia, resocjalizacja, służby społeczne). Większość kadry opiekuńczej charakteryzowała się wieloletnim doświadczeniem w pracy z osobami bezdomnymi.
- 4 pracowników administracji
- 1 informatyk
- 2 kierowców
- 3 kucharzy
- 12 pracowników gospodarczych (9 w ramach robót publicznych na etatach z PUP)
- 2 osoby w ramach zastępczej służby wojskowej (pomocnik kucharza i pracownik gospodarczy)
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (w Szczodrem GOPS) zapewniał w placówkach stałe dyżury pracowników socjalnych, którzy w uzasadnionych przypadkach wnioskowali o zasiłki socjalne, orzeczenie stopnia niepełnosprawności, przyznanie miejsca w domu Pomocy Społecznej, itp.;
Wolontariat odbywało w okresie sprawozdawczym 6 osób: 1 lekarz internista, 1 psycholog, 2 wolontariuszki z Jezuickiego Wolontariatu Europejskiego oraz 2 wolontariuszy pomagających przy pracach gospodarczych;
FORMACJA DUCHOWA
Schronisko na ul. Bp Bogedaina 5 ma duszpasterza w osobie o. Zdzisława ze Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi.
Schronisko dla Kobiet i Matek z Dziećmi na ul. Strzegomskiej 9 objęte jest opieką duszpasterską przez o. Damiana z Zakonu Paulinów.
W wymienionych placówkach w każdą niedzielę i święto odprawiana jest Msza św.
06 marca Arcybiskup Marian Gołębiewski złożył duszpasterską wizytę w Schronisku przy ul. Strzegomskiej.
21-23 marca – ks prof. Aleksander Radecki poprowadził Rekolekcje Wielkopostne w schronisku przy ul. Bp Bogedaina.
07 czerwca z duszpasterską wizytą w Schronisku w Szczodrem był ks. Biskup Edward Janiak.
11 czerwca mieszkańcy i pracownicy placówek uczestniczyli w corocznej ogólnopolskiej pielgrzymce Towarzystwa do Sanktuarium św. Brata Alberta w Krakowie.
18-19 października - odbyła się pielgrzymka autokarowa z udziałem 30 podopiecznych do Sanktuarium Maryjnego w Wambierzycach.
15-16 grudnia – ks. prof. Andrzej Siemieniewski poprowadził Rekolekcje Adwentowe w schronisku przy ul. Bp Bogedaina.
REALIZOWANE PROJEKTY
- Łaźnia i pralnia dla osób bezdomnych - udostępnianie łaźni i pralni dla osób ubogich i bezdomnych spoza placówek Towarzystwa. Daje to tym osobom możliwość kompleksowego wykonania zabiegów higienicznych w postaci kąpieli, wymiany i wyprania odzieży, strzyżenia, skorzystania ze środków dezynfekujących, a w szczególnych przypadkach środków przeciwko wszawicy, grzybicy i świerzbowi. Koordynator Tomasz Frątczak;
- Ponownie w grze – prowadzenie drużyny piłki nożnej w noclegowni na ul. Małachowskiego 13, co ma na celu promocję wśród osób bezdomnych trzeźwego spędzania czasu wolnego, wzmacnianie ich poczucia wartości i odpowiedzialności oraz podnoszenie umiejętności współdziałania w grupie. Koordynatorem projektu jest Maciej Gudra. W minionym roku drużyna odniosła następujące sukcesy:
-
Zwycięstwo w turnieju „Olza – Cup” - Cieszyn, maj 2005,
-
Mistrzostwo Polski TPBA w Piłce Halowej – Gorzów Wlkp., październik 2005,
-
Wicemistrzostwo Europy w piłce nożnej ludzi bezdomnych – Tczew, listopad 2005.
-
Pogotowie dworcowe dla osób bezdomnych - działania ratownicze podejmowane wobec osób koczujących na wrocławskich dworcach i w obiektach niemieszkalnych. Osobom tym proponowany jest pobytu w schronisku w Szczodrem. Do przewozu tych osób przeznaczamy własny transport. Projekt realizują pracownicy schroniska w Szczodrem.
NOWE INICJATYWY:
- W roku sprawozdawczym Zarząd Koła opracował i zatwierdził Regulamin Noclegowni dla placówki na ul. Małachowskiego 13;
- Uruchomiono pracownię komputerową pod nazwą Centrum Szkoleniowe NON PROFIT. Jest to miejsce, gdzie osoby bezdomne, zagrożone bezdomnością oraz pracownicy i działacze organizacji pozarządowych mają możliwość zdobywania wiedzy informatycznej w zakresie nauki obsługi komputera, programów biurowych i korzystania z internetu. Kursy komputerowe są certyfikowane. Pracownię prowadzi Jacek Jureczko.
- Przeprowadzono gruntowną modernizację kotłowni w Schronisku w Szczodrem. Urządzenia dotychczas eksploatowane w kotłowni działały w sposób awaryjny na skutek swego zużycia i nie gwarantowały nieprzerwanej pracy w okresie zimy.
- W schronisku przy ul. Bp Bogedaina zrealizowano projekt na warsztat stolarski, który jest miejscem aktywizacji zawodowej mieszkańców naszych placówek.
- Podjęto działania wymierzone na pozyskanie wpłat 1% z podatku od osób fizycznych. Z apelem o przekazywanie jednego procenta na rzecz Koła Wrocławskiego występowano w różnych mediach. Ulotki rozsyłano pocztą i rozdawano bezpośrednio na ulicy.
DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA
W okresie sprawozdawczym w naszych placówkach odbywały się w sposób cykliczny praktyki zawodowe z udziałem słuchaczy kilku wrocławskich uczelni, m.in. Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Służb Publicznych „ASESOR”, Szkoły Policealnej Służb Społecznych, Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji. Miejscem praktyk było najczęściej Schronisko dla Kobiet i Matek z Dziećmi. Praktykę semestralną trwającą 5 miesięcy realizował w schronisku przy ul. Bp Bogedaina niemiecki student z Wydziału Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Zittau/Goerlitz.
W oparciu o badania ankietowe przeprowadzane wśród mieszkańców naszych placówek powstawały prace licencjackie i magisterskie.
Uczestniczyliśmy w projekcie badawczym dr Paula A. Toro z Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Stanowym Wayne'a w Detroit, Michigan, USA. Badania miały charakter porównawczy i służyły określeniu potrzeb ludzi bezdomnych w Polsce. W naszych placówkach przeprowadzał je zespół badawczy z Uniwersytetu Opolskiego.
WYMIAR POMOCY
FORMY POMOCY
|
MĘŻCZYŹNI
|
KOBIETY
|
DZIECI
|
Razem
|
1. Liczba osób, które korzystały z noclegu
|
3575
|
277
|
90
|
3942
|
2. Przyjęci po raz pierwszy
|
1516
|
86
|
29
|
1631
|
3. Przy przyjęciu nie posiadali źródła dochodów
|
od IX-412
|
od IX-26
|
-
|
438
|
3. W czasie pobytu w placówce uzyskali stałe zatrudnienie
|
46
|
7
|
-
|
53
|
4. Uzyskali inną formę zatrudnienia, również w ramach porozumienia wolontariackiego
|
238
|
20
|
-
|
258
|
5. Usamodzielnienie (bez punktu 7)
|
67
|
48
|
-
|
115
|
6. Odeszło do DPS
|
12
|
7
|
-
|
19
|
7. Powrót do rodziny
|
21
|
10
|
-
|
31
|
8. Leczenie uzależnień (podjęcie terapii)
|
204
|
15
|
-
|
219
|
9. Liczba wizyt u lekarza w schronisku/ noclegowni
|
1604
|
447
|
-
|
2051
|
10. Przyjęci przez pracownika socjalnego
|
987
|
270
|
-
|
1257
|
11. Objęci wsparciem psychologa
|
113
|
299
|
122
|
534
|
12. Uzyskali emeryturę, rentę, alimenty, zasiłek rodzinny i in. (bez zasiłków celowych).
|
81
|
45
|
-
|
126
|
13. Złożyli wnioski na mieszkanie z zasobów komunalnych lub socjalne
|
30
|
21
|
-
|
51
|
14. Udzielono pomocy w wyrobieniu dowodu os.
|
153
|
30
|
-
|
183
|
15. „Pogotowie dworcowe”- osoby przewiezione do schroniska w Szczodrem
|
194
|
-
|
-
|
194
|
16. Posiłki dla osób z zewnątrz
|
23836
|
1567
|
3
|
25406
|
17. Prowiant dla osób z zewnątrz
|
1246
|
408
|
-
|
1654
|
18. Pomoc rzeczowa dla osób z zewnątrz
|
3924
|
1132
|
-
|
5056
|
19. Kąpiele osób z zewnątrz
|
7921
|
244
|
-
|
8165
|
Struktura wieku osób, które przebywały w placówkach w 2005r.:
Przedział wieku
|
M - %
|
K - %
|
Do 30 lat
|
11
|
17
|
31-50 lat
|
40
|
37
|
51-70 lat
|
43
|
38
|
Pow. 70 lat
|
6
|
8
|
CZĘŚĆ FINANSOWA
Całkowity koszt prowadzonej przez Koło Wrocławskie działalności wyniósł w 2005r. - 2.293.105 zł
Największe pozycje po stronie wydatków to:
- wynagrodzenia – 917.306 zł
- energia elekt., c.o., woda, paliwo opałowe (gaz, olej) – 222.800 zł
- narzuty na wynagrodzenia – 216.486 zł
- koszt remontu kotłowni w Szczodrem – 90.000 zł
- zakup żywności – 43.808 zł
- usługi pocztowe i telekomunikacyjne - 30.026 zł
- zakup leków – 18.710
Dotacje i inne źródła przychodów:
- Urząd Miasta na całoroczną działalność schronisk i noclegowni – 740.000 zł
- Wydział Zdrowia Urzędu Miasta na program „Łaźnia i Pralnia” - 34.000 zł
- Wydział Zdrowia Urzędu Miasta na program „Ponownie w grze” - 9.000 zł
- Dolnośląski Urząd Wojewódzki w ramach programu „Bezdomność” - 70.081 zł
- Ministerstwo Polityki Społecznej za pośrednictwem Zarządu Głównego TPBA – 48.000 zł
- Częściowa odpłatność mieszkańców za pobyt w placówkach – 593.710 zł
- Dochód ze zbiórek publicznych (Kwesta listopadowa na cmentarzach, kwesty „Zielony Mikołaj” i Wielkanocna w hipermarketach) – 41.460 zł
- Dochód z 3 kiermaszów odzieżowych, które odbyły się w parafii św. Mikołaja – 3.827 zł
- Ofiary pieniężne krajowe – 64.620 zł
- Spadek z USA – 148.000 dolarów
- Wpływ z odpisu 1% podatku od osób fizycznych – 23.690 zł
- Refundacja kosztów z innych Ośrodków Pomocy Społecznej – 8.892 zł
Opracował:
|
Zatwierdziła:
|
Aleksander Pindral
|
Magdalena Jezierska
|
|